۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۲۳۶۰
رییس کمیته امداد امام خمینی:

سد کرخه در وضعیت کاملا عادی قرار دارد | سرریز‌ها جزئی از ساخت و ساز سد است

سد کرخه در وضعیت کاملا عادی قرار دارد | سرریز‌ها جزئی از ساخت و ساز سد است
فتاح با بیان اینکه سد کرخه در وضعیت کاملا عادی قرار دارد، گفت: سرریز‌ها جزئی از ساخت و ساز سد است که در آن آب ها، از محل بتونی دریچه دار کاملا کنترل شده عبور می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی، دقایقی پیش در بازدید از ستاد کمک رسانی به سیل زدگان خوزستان، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سد کرخه در وضعیت کاملا عادی قرار دارد، اظهار داشت: ابزار دقیق سد کرخه فعال بوده و همه لایه‌های تاج رصد می‌شود، اما برای نخستین بار از زمان ساخت است که کاملا پر می‌شود.

وزیر اسبق نیرو با بیان اینکه سد خاکی کرخه با سد بتونی دز تفاوت‌های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: سد کرخه وزنی بوده و تکیه گاهی ندارد و عملا با وزنش جلوی آب را گرفته به عبارتی دیگر لایه‌های خاک آن باید تحکیم شود که در این باره باید به خاک و رس فرصتی داده شود.

فتاح با بیان اینکه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آثار و علائم فنی گویای سالم ماندن سد است با این حال پر شده و ظرفیت چندانی ندارد؛ از این رو باید مقداری از حجم سد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در آینده تخلیه شود تا ظرفیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: آب رهاسازی شده از سد کاملا حساب شده است و نه تنها سیل نیست بلکه یک آب روان و صافی است که از سطح سد بالا می‌رود.

وزیر اسبق نیرو در رابطه با شایعات مطرح شده پیرامون سرریز سد گفت: سرریز‌ها را خودمان ساختیم و این سرریز‌ها جزئی از ساخت و ساز سد است که در آن آب ها، از محل بتونی دریچه دار کاملا کنترل شده عبور می‌کنند.

فتاح با اشاره به اینکه امنیت و پایداری سد و ملاحظه پایین دست‌ها برای کارشناسان مربوطه کاملا مدنظر و مورد توجه است، تصریح کرد: هورالعظیم کاملا پر شده و در عین حال ظرفیت‌های مخزنی مان پر است و مدعیان بیهوده ساختن چنین سدهایی، به عینه ببینند که برای چنین روز‌هایی ساخت سد‌ها به درد می‌خورد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مخازن بیشتری برای نگهداری آب داشتیم هرگز شاهد چنین وضعیتی در خوزستان نبودیم.

وزیر اسبق نیرو گفت: مردم خوزستان آرامش داشته باشند و به شایعات توجه نکنند؛ چرا که شرایط کنترل شده است و به گفته‌های مسؤولان در زمینه مسائل فنی سیل کاملا اعتماد کنند.

فتاح بیان داشت: تنها به گفته‌های مسؤولان از رسانه ملی و استانی اعتماد شود و از اعتماد به حرف‌های رد و بدل شده در فضای مجازی خودداری کنند./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات